غذا خوردن در دوره های عود بیماری

این توصیه های رژیمی به منظور کاهش علائم در دوره های عود بیماری و اطمینان از دریافت مقدار لازم مواد مغذی،ویتامین ها و مواد معدنی برای تسریع روند بهبودی است. در طول این دوره ها، غذاها و یا نوشیدنی های خاصی ممکن است دستگاه گوارش را تحریک کرده و باعث تشدید علائم بیماری شوند . عدم مصرف غذاهای محرک را می توان تحت نظارت تیم مراقبت های پزشکی و یک متخصص تغذیه انجام داد و هم چنین برنامه هایی برای  جایگزین کردن آنها با غذاهای دیگری که مواد مغذی مشابه دارند دریافت کرد.

محدود کردن غذاهای محرک

شما ممکن است مجبور شوید که استفاده از غذاهایی که باعث ایجاد دل پیچه، نفخ و اسهال می شوند را محدود نمایید. مواد غذایی که ممکن است باعث تشدید این  نشانه ها شوند عبارتند از:

  • غذا های دارای فیبرهای نامحلول: فیبر نامحلول در غذاهای گیاهی، از جمله میوه های با پوست / دانه ها، سبزیجات خام سبز، به ویژه بروکلی، کلم و گل کلم یا هر چیز با پوست، مانند آجیل و حبوبات
  • لاکتوز: لاکتوز در واقع قند موجود در لبنیات (یعنی شیر، خامه، پنیر نرم) است.
  • شکر غیر قابل جذب: الکل های قندی (sorbitol، mannitol) را می توان در آدامس بدون قند، آب نبات، بستنی و انواع خاصی از میوه ها / آب میوه ها مانند گلابی، هلو و آلو یافت.
  • غذاهای قندی: شیرینی و آبمیوه
  • غذاهای با چربی بالا: کره، نارگیل، مارگارین و خامه، و همچنین غذای چرب، سرخ شده
  • نوشیدنی های الکلی یا کافئین: آبجو، شراب، مشروبات الکلی و قهوه
  • غذاهای ادویه دار
غذاهای توصیه شده
  • غلات تصفیه شده: نان خرد شده، سیب زمینی و یا نان بدون گلوتن، پاستا، برنج سفید و بلغور جو دوسر پرک
  • میوه های کم فیبر: موز، طالبی، خربزه عسل و میوه های پخته شده
  • سبزیجات کاملا پخته شده، بدون دانه، بدون پوست: مارچوبه، خیار و کدو
  • پروتئین های خوب: ماهی، گوشت مرغ سفید، سویا، تخم مرغ
  • لبنیات بدون لاکتوز: شیر بدون چربی، ماست و پنیر های سخت (چدار، پارمسان)
  • جایگزین های غیر لبنی: شیر سویا، برنج یا شیر بادام

شما همچنین می توانید از مکمل های تغذیه ای خوراکی یا پروتئین های خانگی در صورت مصرف کمتر این مواد و یا در صورت از دست دادن وزن، استفاده کنید . برای پیدا کردن بهترین مکمل سازگار با نیازهای تغذیه ای شما بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

نکات جهت تهیه و برنامه ریزی غذا

هر روز چهار تا شش وعده غذا بخورید.

برای اینکه بدنتان آب مورد نیاز خود را از دست ندهد روزی 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. از آب گوشت، آب گوجه فرنگی و نوشیدنی های ورزشی رقیق شده علاوه بر آب نیز می توان استفاده کرد. نوشیدنی ها را به آرامی بنوشید و از نی استفاده نکنید (می تواند باعث تولید گاز شود).

غذاهایتان را از قبل آماده کنید و در خانه از  غذاهای سالم خود ذخیره داشته باشید.

از روش های ساده آشپزی (جوشاندن ، بخار پز، گریل و آب پز کردن) برای تهیه غذاهای مغذی و سالم نظیر تخم مرغ آب پز، غذاهای کباب شده، سبزیجات بخار پز و سیب زمینی آب پز و پخته، استفاده کنید.

دفترچه برنامه غذایی روزانه ای برای خود تهیه کنید که بتوانید آنچه که می خورید و علائمی که ممکن است تجربه کنید را در آن نوشته و نگه دارید.

برنامه ریزی غذایی هر بیمار از  بیمار دیگر جدا است. با تیم مراقبت های پزشکی و متخصص تغذیه برای ایجاد یک برنامه شخصی تر مشورت کنید.