پل کلاله – آغبند با عبور از مرز ایران و آذربایجان بهعنوان یکی از مهمترین محورهای ترانزیتی شمال شرق، بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق دستور ویژه ریاست جمهوری تا پایان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید. این پروژه که زیر سایه تفاهمنامه چهار هزار میلیارد تومانی میان وزارت راه و قرارگاه خاتمالانبیاء (ص) اجرا میشود، گامی مهم در توسعه زیرساختهای حملونقل کشور به شمار میرود.
آخرین وضعیت اجرای پل کلاله – آغبند
معاون ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از تکمیل سمت آذربایجان و ادامه فشرده عملیات در بخش ایرانی خبر داد. مشخصات فنی پل کلاله – آغبند به شرح زیر است:
- طول ۱۷۴ متر در قالب ۱۱ دهانه ۳۴ متری
- عرض ۲۷.۶ متر با چهار خط عبور رفت، دو خط برگشت و دو پیادهرو ۲.۵ متری
برای تسریع کار، بیش از ۳۰۰ دستگاه ماشینآلات سنگین، نیمهسنگین و سبک در سه کارگاه فعال همراه با کارخانه آسفالت بهصورت شبانهروزی مشغول فعالیت هستند.
اهمیت ترانزیتی پل کلاله – آغبند
پل کلاله – آغبند بخش کلیدی کریدور اوراسیا است و اتصال شرق دریای خزر به باکو، کلاله، جلفا و نخجوان را تضمین میکند. با راهاندازی این مسیر:
- مسیر ترانزیت ایران و آذربایجان تا ۱۰۷ کیلومتر کوتاهتر میشود
- امکان دسترسی سریع به بازارهای اروپایی از طریق مرزهای بازرگان و رازی فراهم میآید
این کریدور علاوه بر کاهش هزینه حمل و نقل، سرعت تبادل کالا را افزایش میدهد و جذابیت مسیر ریلی و جادهای ایران را در نقشه تجارت بینالمللی ارتقا میبخشد.
نقشه راه تا پایان سال
با تزریق دو تا چهار هزار میلیارد تومان منابع جدید و نظارت شورای عالی امنیت ملی، مراحل بعدی پروژه پل کلاله – آغبند عبارتند از:
- تکمیل پایانه مرزی در دو فاز و انتقال تجهیزات فرهنگی و بازرسی
- بهرهبرداری از ۵۰ کیلومتر نخست محور کلاله – آغبند به همراه دو تونل اصلی
- آمادهسازی پنچ تونل دیگر و تسریع در بخشهای باقیمانده با مشارکت کامل قرارگاه خاتمالانبیاء
تحویل بهموقع پل کلاله – آغبند نهتنها ظرفیت ترانزیتی کشور را متحول میکند، بلکه توسعه اقتصادی استانهای شمال شرق را نیز تسریع خواهد کرد.