رئیس شورای شهر تهران، مهدی چمران، با انتقاد شدید از فعالیت تاکسیهای اینترنتی با پلاک شهرستان در پایتخت، این پدیده را خلاف قانون دانست و از وزارت کشور خواست تا تکلیف صدور مجوز یا توقف این فعالیتها را مشخص کند. او همچنین به معضل “بیحریمی” تهران اشاره کرد و وزارت کشور را متهم به عدم اجرای حریم مصوب شهر دانست که منجر به مشکلات عدیدهای در مدیریت شهری شده است.
تاکسیهای اینترنتی و معضل “رهاشدگی نظارتی”
مهدی چمران با ابراز نگرانی از آنچه “رهاشدگی نظارتی” بر فعالیت خودروهای پلاک شهرستانی در تهران میخواند، خواستار تعیین تکلیف نقش وزارت کشور، پلیس و شهرداری در این حوزه شد. وی صراحتاً اعلام کرد: “مسئله اصلی این است که آیا فعالیت پلاکهای شهرستانی در قالب مسافربری در پایتخت، اقدامی صحیح است یا خیر؟ اگر نادرست است، باید از آن جلوگیری شود و اگر صحیح است، چرا اجازه میدهیم چنین فجایعی برای مردم رقم بخورد؟”
چمران تأکید کرد که شورای شهر خواستار پرداخت عوارض محدودههای طرح ترافیک از سوی این خودروهای پلاک شهرستان نیست. او تصریح کرد: “حتی اگر به اندازه تهرانیها عوارض پرداخت کنند، باز هم بحث ما پرداخت نیست. اصل ماجرا این است که مسافربری شخصی، اقدامی خلاف قانون است و باید با آن مقابله شود. این وظیفه بر عهده پلیس و به طور مشخص وزارت کشور است.”

لزوم نظارت بر سلامت رانندگان و شفافیت مسئولیتها
رئیس شورای شهر تهران با طرح این پرسش که چرا فعالیت افراد در قالب تاکسیهای اینترنتی ناگهان قانونی تلقی میشود، افزود: “باید مشخص شود کدام نهاد مسئول نظارت بر عملکرد این افراد است. آیا وزارت کشور، شورای شهر یا شهرداری؟” او تأکید کرد که هر فردی که قصد دارد در حوزه حملونقل فعالیت کند، باید شناختهشده باشد، پرونده مشخص داشته و از نظر سلامت روان و جسمی بررسی شود. شرایطی که به گفته او، در تاکسیهای اینترنتی به وضوح دیده نمیشود.
به گفته چمران، شرکتهای ارائهدهنده خدمات حملونقل اینترنتی حتی اگر برای رانندگان خود پرونده داشته باشند، صرفاً یک شناسنامه الکترونیکی دارند و مشخص نیست چه نهادی بر استمرار فعالیت آنها نظارت دارد. او ادامه داد: “اگر قرار است این نظارت بر عهده پلیس نباشد، مطابق قانون، باید به سازمان تاکسیرانی محول شود؛ همانطور که تاکسیرانی در تهران و دیگر شهرها مسئولیت این حوزه را بر عهده دارد.”
چمران با اشاره به سابقه حملونقل عمومی تهران، گفت که تعداد تاکسیهای رسمی تهران از بیش از ۴۰ هزار دستگاه به بیش از ۸۰ هزار دستگاه افزایش یافته است و اینگونه همه چیز از نظر آمار و اطلاعات مشخص است. وی خواستار شفافیت در مسئولیتها شد: “وزارت کشور باید پاسخ دهد آیا به این افراد مجوز داده یا خیر؟ اگر نداده، چرا اجازه فعالیت دارند؟ اگر داده، مسئولیت آن را بپذیرد. نمیتوان با ابهام جلو رفت؛ شترسواری که دولا دولا نمیشود.” او افزود که در تمام دنیا، حملونقل شهری زیر نظر نهادهای مشخص فعالیت میکند.
معضل “بیحریمی تهران” و ناکارآمدی وزارت کشور
چمران در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع تعیین حریم شهر تهران اشاره کرد و آن را “موضوعی کلیدی برای اداره شهر” دانست. او با انتقاد شدید از وزارت کشور گفت: “متأسفانه وزارت کشور تاکنون حریم مصوب تهران را اجرایی نکرده است. این حریم در طرح جامع تهران که در سال ۱۳۸۵ تصویب شد، به طور دقیق تعیین شده بود؛ اما اجرا نشد.”
وی ادامه داد: “اقدامات انجام نشده وزارت کشور طی این سالها باعث شده است تا تهران عملاً بدون حریم باقی بماند.” او حتی به برگزاری جلسهای در استانداری اشاره کرد که در آن از نماینده شهرداری تهران دعوتی نشده بود و با لحنی انتقادی پرسید: “آیا میخواهند سر شهر تهران را ببرند؟“
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تعیین حریم تهران مسئلهای کمتر از موضوعات کلیدی دیگر شهر نیست، گفت: “سؤال من این است که آیا میپذیرید فرودگاه اصفهان در شیراز باشد؟ یا فرودگاه مشهد در شهری دیگر؟ چطور فرودگاه تهران در فشافویه است؟” او اقدامات اداره تقسیمات کشوری وزارت کشور در این خصوص را “از گذشته تا امروز نادرست” خواند و هشدار داد که “فردا ممکن است به درگیری میان کارگران در شهرهای مختلف بیانجامد. اگر فردا حادثهای پیش بیاید، مسئولیت آن با همان کسانی است که بدون مشورت، تصمیمگیری کردهاند.” چمران اعلام کرد که همچنان پیگیر برگزاری جلسهای برای طرح این موضوع با استاندار تهران هستند.
بهبود مدیریت پسماند و مبارزه با آسیبهای اجتماعی
مهدی چمران در بخش دیگری از گفتگو به عملکرد شهرداری تهران در زمینه مقابله با آسیبهای اجتماعی در پایتخت پرداخت و گفت که شهید رئیسی مسئولیت این حوزه را به شهردار تهران واگذار کرده بود و اقدامات خوبی نیز صورت گرفت که نیازمند استمرار و همکاری دیگر دستگاههاست.
وی با اشاره به وضعیت زبالهگردی در تهران اظهار کرد: “هرچند هنوز این پدیده به طور کامل ریشهکن نشده؛ اما با آن مقابله شده است. قبلاً شاهد مافیای زبالهگردی بودیم اما امروز بسیاری از این افراد با قرارداد رسمی و رعایت اصول بهداشتی فعالیت میکنند.”
رئیس شورای شهر تهران همچنین درباره رفت و روب شهری و وضعیت پیمانکاران در پایتخت تصریح کرد: “پیشتر یک پیمانکار چند منطقه را در اختیار داشت و به تعهداتش عمل نمیکرد. پیشنهاد ما این بود که هر منطقه به یک پیمانکار سپرده شود که تا حدودی نیز اجرایی شده است.” با این حال، او اذعان کرد که “برخی پیمانکاران هنوز در پرداخت حقوق کارگران کوتاهی میکنند و در این خصوص مشکلات زیادی وجود دارد.” اما با همکاری سازمان مدیریت پسماند و پیگیری شورا به دنبال اصلاح سازوکارها هستند.
چمران در پاسخ به سوالی درباره استفاده از ماشینهای مکانیزه برای رفت و روب بزرگراهها و حوادث منجر به فوت پاکبانان، گفت: “دیگر در بزرگراهها از پاکبانان برای رفت و روب استفاده نمیشود و چنین امکانی هم وجود ندارد که با وجود گستردگی اتوبان و بزرگراهها از پاکبانها استفاده شود و خودروهای مکانیزه کار نظافت اتوبانها و بزرگراهها را انجام میدهند.“