طی دو ماه اخیر، سامانه نظارت فواد در استان قزوین موفق به ثبت بیش از چهار هزار شکایت مردمی شده که بیش از ۲۲۰ مورد آن به فوریتهای اداری مربوط بوده است. به گفتهی کامل داوودی، رئیس مرکز بازرسی و نظارت بر خدمات عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، این سامانه با هدف افزایش شفافیت، پاسخگویی و کیفیت خدمات عمومی از ۱۶ اردیبهشتماه به صورت آزمایشی در قزوین فعال شده و تاکنون به تمامی شکایات ثبتشده پاسخ داده شده است.
داوودی در جلسه شورای تحول اداری استان اعلام کرد که این سامانه یکی از مهمترین پروژههای دولت سیزدهم در مسیر تحقق دولت الکترونیک است و با هدف اصلاح رفتار سازمانی و ارتقای سطح خدماتدهی دستگاههای اجرایی راهاندازی شده است.

از میان شکایات ثبتشده، بیشترین فوریتها مربوط به دستگاههایی چون اداره کل راه و شهرسازی (۵۸ مورد)، جهاد کشاورزی (۲۲ مورد)، شرکت برق (۱۶ مورد)، تأمین اجتماعی (۱۳ مورد)، و شرکت آب منطقهای و آبفا به ترتیب با ۱۳ و ۱۱ مورد بوده است.
مهمترین محورهای نارضایتی مردم شامل شفاف نبودن فرآیند خدمات، تاخیر در پاسخگویی، و عدم حضور مسئولان در محل کار عنوان شده است؛ موضوعاتی که نشاندهندهی نیاز به بازآفرینی فرآیندهای سازمانی و تقویت پاسخگویی مدیران است.
نکته قابل توجه، میانگین زمان رسیدگی به شکایات در سامانه فواد است که به ۳ ساعت و ۱۳ دقیقه میرسد؛ آماری که به گفته داوودی یکی از نقاط قوت اجرای این طرح در قزوین محسوب میشود.
او ابراز امیدواری کرد که با موفقیت اجرای فاز نخست، گسترش ملی سامانه فواد در سایر استانها نیز در دستور کار قرار گیرد تا مسیر شفافسازی و عدالت اداری هموارتر شود.
سامانه «فواد» با بهرهگیری از فناوریهای نوین و ارجاع فوری شکایات به مراجع مسئول، شهروندان را بهصورت لحظهای از مراحل رسیدگی آگاه کرده و اعتماد عمومی را بهبود بخشیده است.