وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه راهآهن چابهار–زاهدان اعلام کرد که این محور ریلی در چارچوب برنامه هفتم توسعه، با سرعت مناسبی در حال اجراست و امیدواریم تا پایان سال جاری به مرحله بهرهبرداری برسد.
راهآهن چابهار–زاهدان، به طول تقریبی ۶۳۴ کیلومتر، برای ایجاد کریدور شمال–جنوب در شرق کشور طراحی شده است. این مسیر بندر اقیانوسی شهید بهشتی چابهار را به شبکه ریلی سراسری متصل میکند و امکان ترانزیت کالا از آسیای میانه و افغانستان تا آبهای آزاد اقیانوسی را فراهم میآورد.
در کنار کاربرد ترانزیتی، اتصال ریلی چابهار به زاهدان نقش موثری در توسعه اقتصادی مناطق مرزی ایفا میکند. دسترسی مستقیم ساکنان چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه حملونقل ریلی، زمینه رشد صنایع بومی، تسهیل توزیع محصولات کشاورزی و کاهش هزینههای لجستیکی را فراهم میسازد. همچنین، ایجاد این کریدور میتواند به تکمیل زیرساختهای پدافند غیرعامل منطقه کمک کند.

مسیر راهآهن در دو قطعه شمالی و جنوبی تقسیم شده است؛ بخش نخست از زاهدان تا خاش بهمسافت ۱۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ تکمیل و راهاندازی شد و بخش دوم که بیش از ۴۵۰ کیلومتر از چابهار تا خاش را دربر میگیرد، اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
پیشتر معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اعلام کرده بود که این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ یا اوایل سال ۱۴۰۵ به اتمام میرسد؛ اما وزیر راه خبر داده است که با تکمیل ۸۵ درصد از عملیات زیرسازی، تلاش میشود تا پایان امسال شاهد افتتاح رسمی این کریدور راهبردی باشیم.
فرزانه صادق، معاون وزیر راه، نیز تأکید کرد که در راستای سیاستهای توسعه ترانزیت بینالمللی و تقویت ارتباطات حملونقلی با کشورهای همسایه، تکمیل راهآهن چابهار–زاهدان و ساماندهی پایانههای مرزی با شدت دنبال میشود.
با بهرهبرداری از این مسیر، زمان حمل بار از بنادر جنوبی تا شمال شرق کشور به شکل قابلتوجهی کاهش مییابد و هزینههای ترانزیت ریلی در مقایسه با حمل جادهای تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. کارشناسان معتقدند تکمیل پروژه راهآهن چابهار–زاهدان میتواند جایگاه ایران را در «کریدور حملونقل بینالمللی شمال–جنوب» تقویت کند و فرصتهای جدیدی برای صادرات کالاهای صنعتی و معدنی ایجاد نماید.