مشارکت بخش خصوصی در حمل ونقل ریلی

مشارکت بخش‌ خصوصی در حمل ونقل ریلی افزایش می‌یابد

وزیر راه و شهرسازی از برنامه جدی وزارتخانه برای تقویت مشارکت بخش خصوصی در حمل ونقل ریلی خبر داد و گفت روند مشارکت خصوصی در یک سال گذشته افزایشی بوده هرچند سرعت آن هنوز با انتظارات تطابق ندارد. نشست مشترک وزیر با کمیسیون اقتصادی مجلس، فرصت‌ها، مشوق‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی بررسی شد و خواستار تسهیل مشارکت بخش خصوصی در حمل‌ونقل ریلی گردید.


وضعیت فعلی و دستاوردهای اخیر مشارکت بخش خصوصی در حمل ونقل ریلی

مروری کوتاه نشان می‌دهد که در دولت فعلی پروژه‌هایی به صورت مشارکتی تعریف شده و ورود سرمایه‌گذاران خصوصی به بخش بار، مسافر و ترانزیت افزایش یافته است. رشد مشارکت بخش خصوصی در حمل‌ونقل ریلی به گسترش شبکه، جذب سرمایه برای نوسازی ناوگان و ارتقای خدمات ترانزیتی کمک کرده است، با این حال تعهدات سابق دولتی و محدودیت‌های مالی مانع تسریع بیشتر شده است.

مشارکت بخش‌ خصوصی در حمل ونقل ریلی افزایش می‌یابد
مشارکت بخش‌ خصوصی در حمل ونقل ریلی افزایش می‌یابد

چالش‌های اصلی پیش‌روی مشارکت بخش خصوصی در حمل ونقل ریلی

  1. تجمیع تعهدات باقی‌مانده از دوره‌های قبل که بار مالی سنگینی بر دوش دولت و صنعت گذاشته و مانع جذب سرمایه‌گذار خصوصی می‌شود.
  2. نظام قیمت‌گذاری یارانه‌ای سوخت و قیمت‌گذاری تکلیفی در حمل‌ونقل ریلی که سودآوری پروژه‌های خصوصی را کاهش داده و ریسک سرمایه‌گذاری را بالا برده است.

فرصت‌ها و مشوق‌هایی که مشارکت بخش خصوصی در حمل ونقل ریلی را جذاب‌تر می‌کند

  • وجود ظرفیت بالا برای حمل بار و ترانزیت بین‌المللی؛ لزوم نوسازی ناوگان و زیرساخت‌ها که فرصت‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت ایجاد می‌کند.
  • مشوق‌های مالی و تنظیم‌گری که می‌تواند ریسک پروژه‌های مشارکتی را کاهش دهد و بازده سرمایه‌گذاری را بهبود ببخشد.

پیشنهادهای عملی برای تسریع مشارکت بخش خصوصی در حمل ونقل ریلی

  1. اصلاح نظام قیمت‌گذاری و ایجاد مکانیزم‌های تضمین درآمد برای پروژه‌های مشارکتی تا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مستعد و مطمئن شود.
  2. برنامه زمان‌بندی‌شده برای تسویه یا تقسیم تعهدات دولتی باقی‌مانده و ارائه بسته‌های تشویقی شامل تضمین‌های اعتباری و تسهیلات مالی به سرمایه‌گذاران در حمل‌ونقل ریلی.

نتیجه‌گیری درباره مشارکت بخش خصوصی در حمل ونقل ریلی

توسعه مشارکت بخش خصوصی در حمل ونقل ریلی می‌تواند نقطه عطفی در بازسازی زیرساخت‌ها و ارتقای کیفیت خدمات ریلی باشد؛ اما برای دستیابی به دستاوردهای محسوس نیاز به هماهنگی میان وزارت راه، مجلس و دستگاه‌های مالی و تدوین سیاست‌های قاطع اقتصادی و تضمین‌محور وجود دارد. اجرای پیشنهادهای مطرح‌شده می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری را واقعی کند و مشارکت بخش خصوصی در حمل ونقل ریلی را به سطحی اثرگذارتر برساند.

مجله خبری ابداع