گسترش مدارس غیردولتی در هسته مرکزی شهر ورامین، بهرغم رفع نیاز آموزشی، بار ترافیکی منطقه را تشدید کرده و کیفیت دسترسی ساکنان به خدمات شهری را تحتالشعاع قرار داده است. شهرداری و آموزشوپرورش باید با نگاهی جامع، از اضافهصدور مجوز در نقاط حساس شهری جلوگیری و مسیر حرکت دانشآموزان را ساماندهی کنند.
ریشههای مسئله و تأثیرات آن
در سالهای اخیر صدور مجوز مدارس غیردولتی بدون توجه به توانمندی شبکه حملونقل شهری و ظرفیت معابر قدیمی، به ایجاد گرههای ترافیکی چندساعته در ساعات ورود و خروج کلاسها منجر شده است. تلاش ناکافی مدیران مدارس در هماهنگی با خطوط سرویس، سنگینی تردد والدین و توقفهای غیرمجاز رانندگان، ترکیب ناامن و پرآشوبی را رقم زده است.
۱. ناهماهنگی در صدور مجوز با ضوابط طرح ترافیک و ظرفیت معابر ۲. ضعف فرهنگسازی در حوزه حملونقل دانشآموزی

راهکارهای همافزا برای کاهش ترافیک
برای بهبود وضعیت، لازم است شهرداری و آموزشوپرورش در قالب یک کارگروه مشترک، اصول زیر را اجرا کنند:
- تعریف خطوط سرویس اختصاصی با نظارت فنی و اولویت استفاده از ناوگان تاکسی شهری
- استفاده از فناوری هوشمند برای زمانبندی ورود و خروج مدارس و جلوگیری از توقفهای ناگهانی
گامی به سوی شهر هوشمند ترددپذیر
پیادهسازی سامانه پیامکی اطلاعرسانی والدین درباره تغییرات ساعت سرویس، نصب تابلوهای دیجیتال جهت راهنمایی رانندگان و اجرای طرحهای پایلوت واکنش سریع به گزارشهای مردمی در اپلیکیشن شهرداری، نمونههایی از ابتکاراتی هستند که شهرهای پیشرو به کار گرفتهاند.
ورامین میتواند با الگوبرداری از این تجربیات و ایجاد «سامانه هماهنگی تردد مدارس»، ضمن کاهش ازدحام، ایمنی خیابانها را ارتقا دهد و از مزایای زیر بهرهمند شود:
- همگرایی میان نهادهای شهری و آموزشی برای برنامهریزی بلندمدت
- تقویت اعتماد عمومی با شفافیت در صدور مجوز و نظارت بر سرویسها
با اتخاذ چنین راهبردهایی، موفقیت در کاهش ترافیک نهتنها به نفع دانشآموزان و خانوادههاست، بلکه کیفیت زندگی تمام شهروندان ورامینی را ارتقا خواهد داد.